Hoe blijf je met elkaar in verbinding?

Wie afgelopen zondag naar Buitenhof keek, was getuige van iets bijzonders. Een imam en een rabbijn die elkaar de hand reikten. Awraham Soetendorp en Shamier Madhar omhelsden elkaar 'met hun hart' − wat overduidelijk bleek uit hun lichaamstaal en de uitdrukking op hun gezicht. Een ongelofelijk mooi beeld in deze gespannen tijd, die je soms moedeloos maakt. Terwijl Israël en Palestina elkaar naar het leven staan, gaven hier twee mensen uit de verschillende kampen elkaar de hand en het hart.

Rabbijn Soetendorp is welbekend. Hij is een vredesduif die de dialoog liefheeft. De imam die aan tafel zat, is minder bekend. Shamier Madhar komt uit Zoetermeer en is voorzitter van het Interlevensbeschouwelijk Overleg Zoetermeer (ILOZ). Deze unieke organisatie doet veel goed werk. Ze spant zich onvermoeibaar in voor de ontmoeting van mensen uit verschillende religies en levensbeschouwingen. Ooit liep ik mee in een vredeswandeling die langs verschillende gebedshuizen in de stad ging. Ook twee mensen die betrokken zijn bij de Adventskerk, Flip Bakker en Toon Vessies, hebben zich ingezet voor deze organisatie.

Je ziet, met deze gebeurtenis op televisie, hoe belangrijk dat werk was en is. Het elkaar de hand reiken op nationale televisie, het is een symbolisch gebaar van hoop. Je kunt er cynisch over doen en zeggen dat het niet helpt. Maar de oceaan bestaat uit ontelbare druppels. In elk geval heeft dit velen in het land even het gevoel gegeven dat de situatie niet hopeloos is. Als mensen elkaar willen blijven ontmoeten, ondanks alle verschillen, is er een weg.

Met een groet,
Karl van Klaveren

P.S. Zondag 4 november om 12:30 uur is er weer een korte stiltebijeenkomst bij de Wereldvredesvlam bij het Haagse Vredespaleis. U bent van harte welkom om daar bij te zijn. Overigens hebben we ook in Den Haag een interreligieuze organisatie, en nog wel in onze eigen wijk: Kleurrijk Segbroek (vroeger Interreligieus Beraad Segbroek genaamd), dat onder de bezielende leiding van Henk van Benthem staat (en voorheen Bart ten Broek). Cora Hozée, die ook betrokken is bij de Houtrustkerk is, is lid van dit beraad. Wie de ontmoeting van rabbijn Soetensdorp en imam Madhar in het tv-programma Buitenhof heeft gemist kan het fragment bekijken via de onderstaande link.