De weg van de wraak

Israël kiest voor een totale vernietiging van Hamas. Begrijpelijk na de gruweldaden van 7 oktober. Maar vergeten wordt dat Hamas is ontstaan uit frustratie. Die gevoelens verdwijnen niet als Hamas verdwijnt. De situatie waarin we nu verkeren, doet me soms denken aan het Europa van honderd jaar geleden. Ook de NSDAP werd geboren uit frustratie. Het noodlottige gevolg was nazi-Duitsland. Ook dat had een oorzaak. Er was een reden waarom dit kon gebeuren. Het verdrag van Versailles had het Duitse volk zo gekleineerd na de Eerste Wereldoorlog, dat er wel een Hitler moest opstaan. Onrecht is een perfecte voedingsbodem voor haat. Godzijdank maakten de geallieerden na de Tweede Wereldoorlog niet dezelfde fout. Dankzij een politiek van verzoening en wederopbouw na 1945 groeide Duitsland uit tot een van de betrouwbaarste en meest vreedzame naties van Europa.

Terug naar Israel en Palestina. Ik begrijp de roep om wraak. Maar wraak lost niets op. Wraak is slechts de wieg van een nieuwe generatie terroristen, die nog gewelddadiger zullen zijn in hun streven naar de eliminatie van de staat Israël. Wat moet worden uitgeroeid is niet Hamas, maar de haat die Hamas heeft gebaard. De wortels van de haat moeten worden aangepakt. Zoals men anderzijds ook aan Palestijnse kant de politiek van de haat zal moeten verlaten.

De weg van Lamech ('zevenvoudig heb ik mezelf gewroken') wordt al in de joodse Schrift getekend als een heilloze weg. In de Tora maakt ze plaats voor de proportionaliteit van het jus talionis: 'oog om oog, tand om tand'. Dat is geen oproep tot wraak, maar tot een stellen van grenzen. Grenzen aan het geweld. De spiraal van haat werd ermee doorbroken. Nog weer later kwam daar in de joodse traditie (reeds in het boek Spreuken) de gedachte bij dat je ook je vijand goed moest behandelen. Dat gaat misschien wat ver als politieke weg, maar dat er sprake moet zijn van de-escalatie en proportioneel optreden met inachtneming van het oorlogsrecht lijkt me duidelijk. Verzoening moet de haat afremmen. Voortdurend. Sterker nog, alleen door de vijand als mens te zien komen we tot vrede. Sjaloom. Salaam.

Karl van Klaveren