Feest en spelbederf

Verkiezingen horen een feest te zijn. Een feest van de democratie. Hoewel ik zelf niet zo van feestjes houd, heb ik wel genoten van het overdadige politieke debat dat de afgelopen weken werd geserveerd. Het was gewoon niet bij te houden. Eerder een overdreven buffet dan een maaltijd. Zelfs op commerciële zenders domineerde de politiek. Ik denk niet dat er ooit zoveel aandacht is geweest voor het feit dat we met elkaar de volksvertegenwoordiging kiezen.

Juist daarom vond ik het heel treurig dat er vanavond een spelbederver was, die meende om niet zijn stem, maar het geweld te moeten laten spreken. Ik schrok me rot toen ik rond acht uur mijn nieuwsappje opende en las: "Baudet op het hoofd geslagen bij verkiezingsevenement". Voor de tweede keer. Het roept traumatische herinneringen op aan de verkiezingsstrijd van 2004. Dat maakt me droevig te midden van het feestgedruis. Geweld gebruiken tegen een volksvertegenwoordiger is de deur openen naar een afschuwelijke wereld. Een samenleving waarin jij en ik niet willen wonen. Wat is er met ons aan de hand, dat er mensen onder ons zijn die menen dit te moeten doen. Laten we in godsnaam de democratie blijven koesteren. Met of zonder feest. Laten we het debat voeren, in al zijn slordigheid en oppervlakkigheid desnoods. Maar laten we hier ver van blijven. Zeg nee tegen geweld. Respecteer elkaar.

Met een groet,
Karl van Klaveren