Licht in de duisternis

Vandaag is het Divali, een feest van het licht. Hindoestanen vieren op die dag dat licht de duisternis overwint. Dat liefde en vrede sterker zijn dan oorlog en dood. De symboliek van het licht doet denken aan Advent, een tijd die in aantocht is. Maar ook aan de laatste zondag van het kerkelijk jaar, die aan Advent voorafgaat. Op deze gedachteniszondag ontsteken we licht voor mensen die ons lief en dierbaar zijn. Mensen die er niet meer zijn.

In mijn gemeente in Zoetermeer, de Adventskerk, waar we tweemaal per maand ‘kerken’, vierden we dat vandaag. Onder de naam Eeuwigheidszondag. We herdachten de overledenen van het afgelopen jaar en ook andere mensen die voortleven in ons hart. Omdat we het geheim van de liefde met hen deelden. Als partner, als vriend, als kind, als buur of collega misschien.

Het mysterie van het licht is ook het geheim van de vrede, waar we zo naar verlangen in deze door oorlog getekende tijd. Mooi dat we in de kerk symbolen hebben die dat verlangen vorm geven, die uitdrukking geven aan ons verlangen naar vrede. Licht is een oeroud symbool. Dat blijkt wel uit Divali. De Bijbel begint ermee: het licht wordt geschapen op de eerste dag. Dit oerlicht draagt ons. Ook als we er niet meer zijn, hopen we.

Op zondag 26 november zullen we ook in de Houtrustkerk het licht ontsteken voor een groot aantal mensen die ons ontvielen in het afgelopen jaar. De Houtrustkerkgemeente telt veel honderdjarigen, zeiden we vorig jaar trots. Maar de schaduwzijde is de vergankelijkheid die dat in beeld brengt. De eindigheid van het leven. Ik wil bij deze gelegenheid een oude preek met jullie delen, een overdenking van een gedicht van Ida Gerhardt, 'De gestorvene'. In 2005 zette kerkmusicus Willem Vogel het gedicht op muziek. Zangeres Trijntje Oosterhuis zong dit lied bij de 85ste verjaardag van haar vader, de theoloog en dichter Huub Oosterhuis, in Carré. Ook hij is niet meer onder ons. Hij overleed op 9 april 2023. Van hem zijn de prachtige regels: 'Gedenk uw mensen, dat zij niet vergeefs geboren zijn.' Die zongen we vandaag.

Met een groet,
ds Karl van Klaveren

P.S. Voor wie het lied dat Trijntje zong voor haar vader Huub Oosterhuis wil horen: