Buikgevoel en verlangen

Vanmiddag hoorden we in de Houtrustkerk over de metabole mens. We zijn lichamelijke wezens. Interessant vond ik dat Ann van Sevenant de mens in haar betoog opnam in een veel groter geheel. Ze verwijdde de kring van de dagelijkse stofwisseling in ons lichaam tot de wisselwerking van sociale, ecologische en kosmische elementen. Kosmisch metabolisme. Sociaal metabolisme. Alles om te ontsnappen aan de ongezonde tegenstelling die we in onze cultuur maken tussen lichaam en ziel, materie en geest, binnen en buiten.

Het lichaam spreekt. Als je vlinders in je buik hebt. Als iets voelt als een steen op de maag. Als je hart breekt. Dat is meer dan een metafoor. Onze geest (ook maar een woord) is letterlijk verweven met het lichaam. We denken met onze darmen, zo ontdekten wetenschappers recentelijk. Indra's kleinzoon die arts is bevestigde het. Maar we wisten dat misschien allang. Volkswijsheid is soms wijzer dan wijsgeren en wetenschappers. Buikgevoel noem je dat.

Morgen vanuit de buik naar de wereldvredesvlam. Een eeuwig brandend licht bij het Vredespaleis, waar heel fysiek het verlangen naar vrede blijft flakkeren, dag en nacht. Een symbool? Nee, slechts als we het daarbij laten. Niet als we meegaan in dat zinnelijk en zinnebeeldig verlangen, dat zaadje ooit geplant door Mantsuk Patel, een volgeling van Gandhi. Even stilstaan bij de oorlog door je te richten op die eeuwige vlam. De vlam van verlangen. Kom je ook?

Met een groet,
Karl van Klaveren