Lezing - Geschiedenis kloosterordes

Kloosterordes en hun geschiedenis:

Van oudsher lieten monniken zich inspireren door meditatie en vormden zij kloostergemeenschappen. Vanuit de traditie van de woestijnmonniken in het Heilige Land verspreidden zij zich over Europa en de wereld. In Nederland stichtten zij honderden kloosters. Aan de hand van aansprekende beelden en muziek schildert Chris Fictoor ons in deze lezing deze boeiende geschiedenis. We kijken daarbij tevens naar de actualiteit: hoe staat het er nu voor met het kloosterleven in Nederland en wereldwijd? Wat is hun aantrekkingskracht? Daarbij komt de eeuwenoude ontwikkeling en actualiteit van lekenbewegingen in en rond kloosters eveneens aan de orde.

Chris Fictoor is componist, dirigent, muziekpedagoog, kerkmusicus en cultuurmanager. Hij studeerde aan het Prins Claus Conservatorium Groningen en aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Verder schoolde hij zich in leiderschap en management. Hij componeerde ruim 1000 liederen, motetten, cantates, oratoria en kamermuziek, uitgevoerd in diverse Europese landen, USA en Japan; voor diverse van deze composities schreef hij zelf teksten. Als dirigent leidde hij professionele en amateurkoren en orkesten in binnen- en buitenland. Chris Fictoor werkte als docent aan conservatoria, Universiteit Nyenrode en academies voor leiderschap, was directeur van conservatoria en dansacademies en bestuurder van grote (inter)nationale organisaties en overheden in de sector cultuur en onderwijs. Als geassocieerd lid is hij verbonden aan de kloosterorde van de Karmelieten, hij werkt als geestelijk begeleider en persoonlijk adviseur en is voorganger in diverse kerken. Voor meer informatie: www.chris-fictoor-foundation.nl en www.fictoor.nl.

Entree €8,00 incl. hapjes en drankjes na afloop
Locatie Houtrustkerk, Beeklaan 535, Den Haag
Datum en tijd Zaterdag 3 februari 2024 om 15:00
Informatie ds. Karl van Klaveren (06-11041992)