Column predikant - april 2023

Voorbijgangers:

Het woord Pasen komt van het Hebreeuwse Pesach, wat ‘voorbijgaan’ betekent. De naam verwijst naar een oud ritueel van Hebreeuwse slaven. Bij mij riep het heel andere associaties op. Ik moest denken aan een gedachte die je tegenwoordig vaak hoort, namelijk dat we ‘voorbijgangers’ zijn geworden. We hebben iets nomadisch gekregen als cultuur. Je ziet dat ook terug in verkiezingsuitslagen waarin partijen zomaar ineens vanuit het niets de grootste kunnen worden. De zuilen die houvast boden, lijken voorgoed verleden tijd. Het is te hopen dat er temidden van al dat ‘voorbijgaan’ toch nog enig houvast overblijft. Al was het maar in de vorm van een visioen – van vrede bijvoorbeeld, of van een wereld waarin mensen als zusters en broeders samenwonen. Dat zijn grote woorden, maar daarom zijn het ook visioenen. Visioenen zijn idealen, geen realiteiten. Maar in het klein kunnen we daar wel degelijk iets mee. Je kunt die droom – het nieuwe leven van Pasen – heel concreet handen en voeten geven: door simpelweg lief te zijn voor elkaar. Door kleine gebaren van vrede. Zo begint de nieuwe wereld, zegt Jezus. Het geheim van het koninkrijk is als mosterdzaad. Wees zelf de verandering die je wenst voor de wereld, zei Gandhi hem na. Ik wens u een gezegend Pasen toe met veel opstandingsmomenten.