Column predikant - maart 2023

Onverwacht licht:

In de Koninklijke Schouwburg wordt momenteel het toneelstuk Coriolanus van Shakespeare op gevoerd. Het gaat over een oud probleem dat ever green is: gekonkel in de politiek en de wispel turigheid van burgers. In de aankondiging van het stuk las ik: “Emotie en opportunisme winnen het vaak van verstand en algemeen belang”. Dat zal, dacht ik bij mezelf, maar gelukkig toonde de mensheid deze week vooral haar eensgezindheid. De aardbeving in Turkije en Syrië bond voor even alle mensen en volken samen. Ergens schuilt in ‘opportunisten’ ook het goede. Jezus zocht dat goede bewust op als hij mensen ontmoette. Denk aan de tollenaar die hij in een boom zag zitten. De man werd gezien als de verpersoonlijking van het kwaad in het dorp dat hij als rabbi bezocht. De goede meester, die niet goed genoemd wilde worden, zag hem zitten en vroeg nota bene hem, de schurk, of hij in zijn huis mocht eten. In dit verhaal doorbreekt Christus onze zwartwitwereld met genade en verlangen naar goedheid. Met een zaklantaarn speurt hij ernaar op plekken waar wij het niet verwachten. De nazoreeër beseft dat zelfs onze schaduwwereld licht bevat.

In de veertigdagentijd werken mensen vaak aan iets dat hen ontbreekt. Maar misschien is het ook wel eens goed om het om te draaien: ga eens op zoek naar het goede in jezelf. Je bent uitgenodigd om een maaltijd te bereiden voor de koning van het licht. De zon zelf komt op visite en ziet ook in ons het goede. In elk ding op aarde zit schoonheid. Als je daar oog voor hebt. Heb je dat niet, bezoek dan een museum voor hedendaagse kunst en zie schoonheid die haar gezicht heeft verbrand. Of kijk op een regenachtige dag naar de schittering van licht op verweerde stoeptegels. Overal is God, vooral daar waar wij het niet verwachten. Het licht nodigt zichzelf niet te eten bij notabelen, BN-ers, deugmensen of lieden met een geslaagde carrière. Liever is het aanwezig in de kieren en gaten van deze gebroken wereld. Of zoals Leonard Cohen, waarschijnlijk een afstammeling van een joodse priester, zei: ‘There is a crack in everything, that’s how the light gets in.’